6/06/2017

בר היין של הרשל'ה

  הרשל'ה ואשתו שרה-ביילה היגרו מפולין לארה"ב בתקופת היובש. הרשל'ה הוציא מהקניפ (צרור כסף במטפחת) עשרה דולר וקנה חבית יין. הוא התמקם במרתף, ברחוב היהודים במנהטן והמתין ללקוחות. חלפו שעות אחה"צ, הגיע הערב ועדיין רגלו של אף לקוח טרם דרכה בבר של הרשל'ה. לאחר שהתפלל מנחה וערבית, קיווה הרשל שמזלו ישתפר ואלוהים ישלח לו מעט פרנסה. נו באמת, לאלוהים יש זמן בשביל צרותיו של הרשל'ה.
''
*התמונה לאילוסטרציה בלבד
  לאחר שעה אמרה שרה-ביילה להרשל'ה "הגרון שלי יבש כמו עץ, מזוג לי כוס יין" הרשל'ה ענה לה "אין אצלי מתנות, שלמי דולר ותקבלי כוס יין". פשפשה שרה-ביילה בבבגדיה ושלפה שטר של דולר מקופל מגרביה והושיטה להרשל'ה. הרשל'ה טמן את הכסף בכיסו ומזג לאשתו כוס יין. ברכה שרה-ביילה על היין וגמעה את היין בהנאה מרובה, אה, אה, אה. ראה זאת הרשל'ה ואף אותו תקף הצימאון הושיט את כוסו לברז היין. אך חטף סטירה משרה-ביילה "הרשל'ה, זכור אין מתנות שלם דולר ותקבל כוס יין" הרשל'ה נאנח, שלף את הדולר מכיסו הושיטו לשרה-ביילה שקיפלה אותו ותחבה לגרבה. הרשל'ה מזג לעצמו את היין ושיהק בהנאה, היק, היק, היק.
  חלפו להן השעות, לקוחות אין (במלרע) והרשל'ה ואשתו דופקים כוסת יין כששטר הדולר נודד מהגרביים לכיסים וחו"ח. הבקר בא, הרשל'ה ואשתו שתו את כל תכולת החבית והם מאושרים. מחר יהיה בסדר. איך אמרו על כך הבדחנים לא חשוב הרווח, העיקר המחזור.

יענקל'ה גיסו של הרשל'ה יעץ לו לעבור לפריס ולמכור קלבדוס, אך מה לעשות גם בפריס עסקיו של הרשל'ה חלשים.

מן העיתונות.
                                                             מקור ידיעות אחרונות 6/6/17   
   את הסיפור הידוע לכל חובבי הרשל'ה הבאתי בכדי להמשיל את מצבה של הכלכלה הישראלית. ממשלת ישראל והסקטור הציבורי (האיש השמן) מעסיקים כמחצית מכח העבודה במשק. העובדים המאושרים, רוכשים מוצרים שעליהם הממשלה גובה מיסים שבאמצעותם היא מצליחה בחודש הבא לשלם את משכורתם של העובדים וחו"ח. אך שרה-ביילה רוצה להחליף את דירתה הצנועה בפנטהאוז. "מה הבעייה?" עונה לה נציג הבנק "אנו נשמח להלוות לך את הכסף בכדי להעלות את רמת חייך". את הרשל'ה ואשתו אסור לפטר, כי אם יפטרו אותם, כיצד ישיבו לבנקים את ההלוואות? נהפוך הוא, חייבים להגדיל את שכרם בכדי שיוכלו להחזיר את ההלוואות ולהמשיך לצרוך. אחרת גם עובדי הסקטור הפרטי שמוכרים דירות, מכוניות, נופשונים, פיננסים יאבדו את מקומות עבודתם ואף הם יפסיקו להחזיר את ההלוואות ויפסיקו לצרוך. בינתיים ממשלת ישראל מצליחה בדרך מסתורית למלא מחדש את חבית היין בכדי שהרשל'ה ושרה-ביילה יוכלו להמשיך להנות משתיית יין (על מוצרי אלכוהול מוטל מס כ 50%) והסנפת בנזין.

  לכל אלו מהקוראים ששכחו בשנת 1983 התמוטטו הבנקים לאחר שיצרו חביות של כסף עבור האלפיון העליון וניירות מסטיק לכלל הציבור. ממשלת ישראל נטלה על עצמה את התחייבויות הבנקים. בשנת 2003 אחד הבנקים הגדולים כמעט התמוטט ושוב ממשלת ישראל הצילה את המשק מהתמוטטות, אלא שהפעם נוהל המשבר בשקט תקשורתי. בנק ישראל מכין לעצמו שמיכה שבה יוכל להתכסות, במידה ויפרוץ המשבר הבא.

אין תגובות: