1/02/2016

רגע של עברית

  כידוע כל רוצח הינו מעורער בנפשו, האם בשל כך צריך להמיר את עונש המאסר באשפוז במוסד רפואי. אתמול בצהריים הגיע תושב ערערה לת"א נכנס לחנות שלף תת מקלע מתיקו, יצא מהחנות והחל לרסס מחסנית מלאה לתוך פאב "הסימטא" שנמצא בסמוך לה. מהירי נרצחו שני צעירים אלון בקל הי"ד ושמעון רוימי הי"ד מקור
  בדקתי בגוגל מה מקור השם ערערה, זהו הכפר ממנו יצא המרצח. מצאתי כי שמו ניתן לו ע"ש עץ הערער (דפנה) שהיה נפוץ בואדי עארה, ששמו נגזר מהשפה הפרעונית עירון. זהו כעת נרגעתי, כי הייתי משוכנע ששם הכפר ניתן לו ע"ש תושביו המעורערים בנפשם. אסוסיאציה החזירה אותי לספר בראשית לפרשת יהודה ותמר.  שם הוזכר שמו של עֵר בנו של יהודה שנפטר בדמי ימיו, כעונש שהרגיז את הקב"ה, בהמשך מסופר על אחיו אונן שסרב להפרות את גיסתו תמר ואף הוא הלך בדרך כל הארץ. בערבית עֵרי הוא כינוי אחד מתוך אלף הכינויים לאבר המין הגברי. להערכתי הרוצח שהוגדר מעורער בנפשו היו לו בעיות עם העֵרי. לכן חפש דרכים להוכחת גבריותו. שימוש בנשק הוא אחד מהסממנים של בעיית עֵרי. מעניין שז'בוטינסקי קרא לבנו יחידו עֵרי, מן הסתם הוא לא התייחס למשמעות השם בערבית.
נשוב לכפר ערערה, שם האב הסגיר את שמו של בנו המרצח למשטרה. מיד החלו בני משפחתו ועורך דינו לשיר במקהלה "הוא מעורער בנפשו" בתקווה ששוב היאהודים הרחמנים יושיבו אותו מאחורי הסורגים לכמה שנים ומה יהיה לאחר שחרורו?

ערביי ארץ ישראל נוהגים להתחתן בתוך המשפחה, נישואי דודנים מקרבה ראשונה שכיחים אצלהם. כדאי שמנהיגי המגזר וראשי החמולות ימנעו את התופעה שגורמת לליקויים בריאותיים בקרב צאצאיהם. כיום במאה ה 21 אין סיבה ששיעור מעורערי הנפש, בקרב ערביי ישראל יהיה פי עשרה מאשר בקרב אוכלוסיית היאהודים. שלא לדבר על מחלות תורשתיות ומחלות לב בהם שיעור התחלואה בקרב ערביי ישראל הינו פי שניים ויותר. 

אין תגובות: