9/20/2017

ספורם של נוסעי המוניות

נהגי המוניות משתייכים לשבט השקרנים, בעוד שנוסעיהם משתייכים לשבט דוברי האמת. הפעם ליקטתי כמה סיפורים על נהגי מוניות ונוסעיהם אשר נשמעים דימיונים, אך כנוסע מונית הגון אספר את הצד של הנוסע.
מה דעתכם על הטיפ שקיבל נהג מונית מנוסע עבור נסיעה של 30 דקות. זהו הרישום שהעניק האמן הבריטי  Damien Hirst  לנהג המונית את הרישום בו השקיע 30 שניות ואשר נמכר תמורת כ 4700לי"ש.  
מקור


במקרה נוסף העניק אותו אמן בתור טיפ, גם כן רישום בסגנון דומה ואף הוא הכניס כ 5000 לי"ש לחשבונו של נהג מונית אחר.
''
מקור

1. מוניות ניו-יורק.
   בפעם הראשונה שלי בניו-יורק, צד אותי נהג מונית בשדה התעופה, בזכות מחיר הנסיעה. ניגש אלי בחור מכסיקני התחיל לדבר עמי בספרדית, כיוון שנראיתי לו ספרדי/איטלקי. הוא יקח אותי למלון בחצי מחיר משאר המוניות, יאללה אמרתי לו בעברית. הוא לקח את המזוודה ביד אחת ואת התיק בידו השנייה והופ אנו בחוץ. הוא מעלה אותי לאוטובוס שהמתין ברציף ולפני שהספקתי להבין מה קורה האוטובוס נוסע. אני שואל אותו מה זה? והוא עונה לי בגלל העומס הוא מעדיף שניסע באוטובוס ובתחתית. מה יכולתי לעשות? המזוודה והתיק תחת השגחתו, אמרתי בליבי לט איט בי. באחת התחנות ירדנו מהאוטובוס ונכנסנו לתחתית שדהרה במהירות בין התחנות והופ הגענו לתחנה בה אנו יורדים ומחליפים רכבת. כמובן ש"נהג המונית" שלי שומר לי על המזוודה והתיק וכמובן משלם מכיסו את כרטיסי האוטובוס והתחתית. הגענו לתחנת הטיימס סקוור, אנו יורדים וצועדים מרחק כמה עשרות מטרים עד למלון. כאן מושיט לי הנהג את ידו ע"מ לקבל את דמי הנסיעה, שילמתי כפי שסוכם והחצוף דרש גם טיפ. הוא מיהר חזרה לשדה התעופה בכדי לדוג את הלקוח הבא.

  חלפו שנים והגעתי פעם נוספת לניו יורק, הפעם בדרכי חזרה לשדה התעופה, הזמנתי מונית ובקשתי מהנהג להגיע לשדה במהירות כי אני באיחור. נהג המונית היה שחור גדול ומפחיד, "אני רגיל שכולכם לחוצים בזמן" אמר לי והבטיח שיביא אותי בזמן למרות שכעת זוהי שעת שיא העומס. הכבישים במנהטן תמיד עמוסים אך כעת כל התנועה עמדה. פתאום ראיתי שאנו נכנסים לסנטרל פארק, גם כאן המכונית הזדחלו אחת אחר השנייה. הנהג עלה מהכביש אל כרי הדשא ואנו נתונים במרוץ מכשולים, עולים ויורדים בין הדשאים למדרכות ולכבישים. באמת שנלחצתי התחלתי להריץ סרטים שהוא מכניס אותי להרלם ושם אגמור בתור המבורגר בצלחותיהם של משפחת קניבלים. אך סוף טוב, יצאנו מהחשיכה לרחובות המוארים ואני כבר רואה את השילוט לשדה התעופה. הגענו בזמן לטרמינל, כל הלחצים השתחררו, הודיתי לנהג על החוויה ופינקתי אותו בטיפ משולש.

2. מונית לונדונית.
   לונדון היא אחת הערים היקרות עבור נוסעי המוניות. הגעתי ללונדון מאוחר בלילה לשדה גטוויק והייתי אמור לנסוע לאיזו עיר במרחק של כ 40 מייל מהיתרו. נהגי המוניות בדקו באטלס שלהם ואפח'ד לא היה מעונין להסיע אותי. שקלתי כבר להכנס לחברת השכרה ולשכור רכב ולנווט את דרכי ליעד. אחד הנהגים שסרב להסיעני, ניגש אלי ויעץ לי לנסוע בתחתית (בגלל השעה המאוחרת לא פעל השאטל) להיתרו ומשם לשכור מונית. אוקצור הטלטלתי בתחתית למרכז לונדון והחלפתי רכבת להיתרו וגם כאן אף נהג מונית לא היה מוכן להסיע אותי. לבסוף תפסתי איזה נהג זקן שלדעתי היה חצי עיוור והוא הסכים להסיעני. אנו נוסעים בגשם שוטף בערפל כבד ואני מודה לאלוהים שנמנעתי משכירת רכב ונהיגה עצמית. גם הנהג הלונדוני טעה בנווט מספר פעמים, איני בטוח אם הצליח לשוב באותו לילה ללונדון סביר להניח שנכנס לפאב הקרוב והעביר את הזמן עד הבקר. 

3. מונית קנדית.
   הייתם ברוקי'ס הקנדים? ממליץ לנסוע רק בתנאי שאינכם לחוצים בזמן, אחרת ותרו על הטיול לשם. אוקצור שכרתי רכב והתחלתי מהעיירה ג'ספר אול דה וויי דאון לכוון הילוסטון. בבקר התארגנו ליציאה ועצרנו בסניף הסטארבאקס לקפה. בני הניח את תרמילו האדום על גג הרכב האדום ושכח ממנו. אנו בדרך ואז בני אומר עצור אין לי את התרמיל. בתרמיל היו בנוסף למצלמות גם דרכונו וארנקו. חוזרים לבית הקפה, אין תרמיל ואפח'ד לא מצא תרמיל. נגשנו לתחנת המשטרה המקומית. שבת בבקר, התחנה סגורה. אמרו לנו שיש רק שוטר אחד בתחנה והוא בסיור שטח. אוקצור נהג מונית שנסע אחרי ראה את התרמיל שנשמט מגג הרכב, עצר הרים את התרמיל אפילו ניסה לרדוף אחרינו וצפר לי, אך אני התעלמתי ממנו ושילמתי על כך בזמן. סופסוף השוטר שב לתחנה, סיפרנו לו את הסיפור הזדהינו, הוא בדק את התרמיל ומסר לנו אותו. איך אמר לנו השוטר "אצלנו בבריטיש קולומביה כולם הגונים". 

4. מונית תאילנדית.
   בפעם הראשונה שהגעתי לתאילנד הזהירו אותי שלא לקחת נהג מונית חאפר, אלא להזמין מונית מוסדרת. ברגע שיצאנו מהשדה החל הנהג לסרסר את אחותו ואת חברותיה, אמרתי לו שאיני מעונין ושיקח אותי למלון. נראה לכם שהצלחתי לשכנעו? הוא בכל זאת נכנס לאיזו שכונה בפרבר של בנגקוק ומציג לי את "אחיותיו" איימתי עליו שאני עומד להתלונן עליו אם לא יפסיק את מלאכת הסרסרות. אממה הנהג נהג בצורה מקצועית ומאופקת. בדרך חזרה מהמלון לשדה נסעתי במונית של מלאך המוות. גם הפעם הזמנתי מונית מוסדרת, אך הנהג גרם לי בדרך להתפלל נון סטופ. האוטוסטרדה לשדה כמדומני היתה בת ארבעה מסלולים והנהג שלי אהב להדחף בין המסלולים וליצור מסלול חמישי או שישי. בקשתי ממנו לא למהר, כיוון שלא מהרתי. אך הוא ממשיך להתפרע בנהיגה חסרת אחריות תוך סיכון. הצעתי לו טיפ שמן אם יחדל מהפראות והנהג נרגע באחת ונסע בניחותא עד לשדה.

5. מונית תל אביבית.
בארה"ב יש ערך לכסף אם יבקשו מכם 8.98 דולר ויחסר לכם סנט אפח'ד לא יתרום לכם את הסנט שחסר לכם.
מקרה שארע לאשתי שנסעה במונית שירות. הנהג נקב בתעריף ואשתי רצתה לשלם לו בשטר של 200 אך לנהג לא היה עודף. אשתי חטטה בארנקה ושלמה לנהג שקל אחד במטבעות של 10 ו 5 אגורות. קבל הנהג את ערימת המטבעות ובקש מאשתי שתשלם לו בשקל ולא במטבעות. "אבל אמרתי לך שאין לי" הנהג התרגז והשליך מבעד לחלון את השקל שהכיל כ 20 מטבעות. מאז אכן הוציאו את מטבעות 5 האגורות מהמחזור (סנט ונוס) ונותרו רק מטבעות של 10 אגורות. תנסו לשלם לנהג מונית את דמי הנסיעה במטבעות של 10 אגורות.

6. מונית לאילת.
   שבתי פעם מחו"ל ביום שישי בשעות אחה"צ המאוחרות, ממתין בתור למונית ולפני עמדו זוג ישראלים תושבי אילת. הסדרן התרוצץ בין המוניות ואף נהג לא הסכים להסיע אותם לפי התעריף שקבע משרד התחבורה. לו אני נהג מונית גם אני לא הייתי מסיע אותם לאילת. אלו מביניכם שגרים מעל כ 50 ק"מ מנתב"ג כיצד אתם נוהגים בנסיעותיכם לחו"ל. הרי אין אצלנו תחבורה ציבורית בסופ"ש או בשעות הלילה המאוחרות.

7. מונית בפראג - שבורית זכוכה.
  בצ'כיה בקרתי לראשונה לפני כחצי יובל, בפראג התניידתי באמצעות מוניות, מחיריהן היו במונחים ישראלים כמעט בחינם. אממה כ 80% מהמוניות למרות שהיו חדישות סבלו מפגיעה בשמשה הקדמית שהיתה סדוקה. בתחילה סרבתי להכנס ולנסוע במוניות עם "שבורית זכוכה", אלא מה לא היתה ברירה. מופע המוניות היה ש.ז., ש.ז., ש.ז., אולי רק המונית ה 20 תגיע עם חלון שלם. מה גם שנהגי המוניות איתם שוחחתי הסבירו לי שאין כל סכנה לשבירת החלון תוך כדי נסיעה. "מה גורם לשבר בחלונות?" שאלתי. סופות הברד ענו הנהגים. מכיוון שהיינו באמצע הקיץ הסיכוי לברד שישלים את שבירת החלון היה זניח. בפעם הבאה שהגעתי לפראג כעשר שנים אח"כ כבר לא נתקלתי בתופעת החלונות הסדוקים. אולי בזכות התעריפים המפולפלים שגבו נהגי המוניות שניצלו את הפיכתה של פראג לסצינה של שנות האלפיים. 


8. מוניות סטמבול.
אני הייתי בסטמבול פעמיים, נהנתי כ"כ אלא מה הפעם האחרונה היתה לפני כעשרים שנה.
נסעתי בסטמבול מס' פעמים עם מוניות והנהגים נסעו סולידי ולא התפרעו. אך פעמיים עצר אותנו שוטר מייד בתחילת הנסיעה כשהנהג עושה פניית פרסה שלי נראתה בסדר (יש מצב שהשוטר התורכי הוא שותפו של הנהג) והנהג ניסה להפיל עלי את הקנס. אמרתי לו שהוא יחטוף קנס נוסף אם אתלונן עליו.

9. מוניות בואנוס איירס.
ידידי אלברטו כתב לי אנקדוטה על נהגי המוניות בעירו. בבואנוס איירס חם ולח למרות שמה (אוויר טוב) אך מרבית המוניות אינן מצוידות במזגנים ונוסעים מפונקים טוב אם יבדקו האם למונית יש מזגן. נהגי המוניות נוסעים עם חלונות פתוחים. גם נהגי המוניות הממוזגות נוסעים עם חלונות פתוחים. אם תבקשו מהנהג להפעיל את המזגן הוא יגבה מכם עוד 2-3 דולר.

10. נהגי מונית חסכנים.
סיפורו של אלברטו הזכיר לי שנהגי מוניות רבים מתייסרים בחום אפריל-אוקטובר ונוהגים גם בשעות החמות עם חלונות פתוחים. כמה שניסיתי לשכנע את נהגי המוניות שהפעלת המזגן אינה משפיעה על צריכת הדלק ועדיף להפעילו נון סטופ, הם ממשיכים להתנהג בקמצנות.

יום אחד נכנסנו למונית בנתב"ג כמובן שחלונותיה היו פתוחים. השעה אמנם היתה שעת בקר מוקדמת אך אשתי בקשה מהנהג להפעיל את המיזוג. הנהג טען שהמנוע שלו קר והוא יפעיל את המזגן בתחנת ביקורת המוניות ביציאה מהשדה (כיום הפונקציה הזו נעלמה). הגענו לנקודת הביקורת והנהג לא הפעיל את המזגן. אשתי פנתה אליו שוב והוא החל למרוח אותנו שהמזגן מקולקל. בקשתי ממנו להסתובב ולשוב לשדה כי איני מעונין לנסוע עמו. פתאום נדלק המזגן והמשכנו בדרכנו. כמובן שלא הענקתי לו טיפ ויתר על כן התלוננתי עליו בפני ארגון נהגי המוניות. להפתעתי התיחסותם לתלונה היתה מהירה ונחרצת. שללו לנהג את זכות הכניסה להסיע נוסעים מנתב"ג למשך שנה ובנוסף שילם קנס.

*סיפורו של נהג מונית בתוכנית זהבי עצבני רדיו 103FM

מאזין: "זהבי, בגלל השיר שלך היא שינתה את הצוואה שלה"

המאזין, נהג מונית, מספר על חוויה שהייתה לו עם נוסעת - האזינו

9/14/2017

שוד בכבישי ישראל

  לפני כשישים שנה הוכנסו לשימוש מדחנים מכנים שקיבלו מטבעות והמחוג סימן את משך החנייה. המדחנים הוצבו לאורך מדרכות העיר והנהגים נדרשו לשלשל מטבעות בכדי להחנות את רכבם ברחוב או במגרשי חנייה עירונים.
''
בדור 1 השתמשו הנהגים בכרטיסי חנייה מקרטון (במקומות בהם לא היו מדחנים) שהוצמדו לחלון הרכב, הנהג נדרש לגרדם או/ו לנקבם בהתאם ליום, לשעה והתאריך. כמובן שהנהגים הישראלים המתוחכמים (העניים) היו שומרים את הכרטיסים המשומשים לפעם הבאה ע"מ לחסוך בתשלום החנייה. היו גם קומבינות לפיהם הנהג היה מעביר את כרטיסו לנהג אחר במידה ונותר עודף זמן בכרטיס.
''

  פקחי החנייה היו מסתובבים ברחובות הערים ורושמים דוחות למכוניות שהוחנו מבלי לשלם או בניגוד לחוק. היו גם מקרים שהפקחים ישבו בפינת הרחוב רשמו מספרי מכוניות חולפות ומילאו כך את מיכסת הדו"חות היומית שלהם. הנהגים הפראיירים שילמו ואלו שהתלוננו שהם בכלל לא חנו שילמו כפול. במשך השנים הוחלפו המדחנים וכרטיסי הקרטון, במתקנים שהיו מנפיקים כרטיס נייר שהודבק לשמשת הרכב.

''
  אח"כ נכנסו מסופי איזיפרק שצרכו זמן מבנק החנייה שהנהג טען תמורת תשלום. כיום מרבית הנהגים משלמים תמורת הזכות לחנות באמצעות אפליקציות מסוג פנגו.
  
   פקחי החנייה שמילאו דוחות שהוכנסו מתחת למגב השמשות עברו בדור 2 למסופונים ששיגרו את הדוחות למרכז. אח"כ עברו הפקחים עם טבלט שהפיק צילומים ודוחות ממוחשבים. הנהג הישראלי עצלן והוא מוכן להסתכן בדוח חנייה באדום לבן או אפילו בתחנת אוטובוס, הרי הוא כולה קופץ לחנות לקחת את החבילה שהשאירה אשתו. גם בחניות כחול לבן מרבית הנהגים מעדיפים לחסוך כמה שקלים ולהמר שיש אלוהים והפקח לא יגיע לרחוב בו הוא חונה. ישנם נהגים שצוברים מאות דוחות ובסוף משלמים, כנראה שהם מספיק עשירים בכדי לשלם אלפי שקלים. מקור
'' מקור
בשנתיים האחרונות פקחי החנייה עברו לדוחות דור 3. הם חולפים ברחובות העיר במכוניות רשות הפיקוח והחנייה ומצלמת הדרך שלהם מפיקה תמונות של כלי הרכב שהוחנו במקומות אסורים.
ציטוט: השיאנית היא עיריית תל-אביב, שגרפה בשנה אחת כ-142 מיליון שקל מקנסות חניה בלבד; כמה מיליונים מעל התחזית, וקרוב ל-3% מכלל הכנסות העירייה. לשם הבנת הפרופורציה: הכנסותיה של עיריית תל-אביב מתשלום דמי חניה "חוקיים" - בחניונים, בסלולר ובאמצעים אחרים - עמדו באותה שנה על כמחצית - 72 מיליון שקל בלבד.

   בד"כ פקחי החנייה של דור 1 ו 2 היו מתחשבים בנהג אם הספיק לשוב לרכבו וספק תירוץ שהוא הוריד ליד הבנק את אימו הזקנה שבקושי הולכת עם הליכון. או שהכניס את הפעוטות לגן הילדים הקרוב וכך העיריות הפסידו כסף רב וגם הפקחים היו צריכים לסיים את המכסה היומית ולהתרוצץ בשמש היוקדת עוד שעה מדי יום. אממה הפקח היה מנחם את עצמו שהוא עשה טובה לאזרח הקטן. כיום בדור 3 הפקח חולף על פני המכונית תקתק שלוש תמונות ולך תרוץ אחריו ותסביר לו שהמנוע שבק חיים ופינית את הכביש. הגדילו לעשות העיריות שהתקינו מצלמות נייחות שמתקתקות תמונות של מכוניות שחונות בניגוד לחוק. קישור
   אני חולף ברחובות העיר ואני רואה עשרות נהגים שחנו בצורה אסורה וממול אני רואה את ניידות הפקחים שיוצאות לציד אווזי הזהב. משעה 07:00 מתחיל מרדף פקחים נהגים שמפרנס היטב את העיריות ומספק פרנסה לצעירים מובטלים. עיקר העבירות הן של נהגים שחנו במפרצי חנייה של אוטובוסים, נהגים שחונים באדום לבן, שחונים בחניה כפולה. ברוך השם יש הרבה פרנסה לציידים.
   אסיים באנקדוטה שנטלתי בה חלק פעיל לפני שנים בתקופת המדחנים. טיילתי ברחוב ביאליק בר"ג ראיתי פקח מתכוון לרשום דו"ח לרכב שחנה ליד מדחן בסקלה אדומה (זמן החנייה חלף) פניתי לפקח ובקשתי ממנו לוותר לנהג האלמוני באומרי לו "תראה את הגרוטאה הזו לבנאדם אין גרוש על התחת, אנא וותר לו, הנה יש לך כאן מספיק מכוניות פאר" נדהמתי שהפקח התחשב בי ועבר לוולבו שחנתה ליד הגרוטאה.

  מענין לענין באותו ענין. בכביש 6 מתועדים הנהגים באמצעות מצלמות תנועה לאורך הקטעים השונים. איני מבין מדוע משטרת התנועה אינה רושמת דוחות ל"טייסים" שמשתוללים בכביש. לכל אורכו כביש 6 הינו מסוכן לנוהגים מעבר למהירות של 130 ונתקלתי בנהגים שחלפו על פני במהירות של 160 ואפילו 180.

תעריפים הזויים בנתיב המהיר.
  קטע כביש מס' 1 ממחלף שפירים עד מחלף קיבוץ גלויות מהווה סיוט יומיומי לעשרות אלפי נהגים שמבזבזים כשעה עד שעה וחצי בקטע שאורכו כ 10 ק"מ. חלק מהפקק האינסופי הוא הגרידיות של ממשלת ישראל שמתכוננת לגבות עוד ועוד אגרות מהפרה החולבת שנוהגת במכונית. הנתיב המהיר הינו כביש אגרה המיועד לתחבורה ציבורית ולבעלי רכבים פרטים עשירים או/ו שזמן שווה כסף עבורם. סלילת הנתיב המהיר גזלה נדל"ן ציבורי והעניקה אותו לטייקון שמתחלק ברווחיו עם ממשלת ישראל. צמצום מספר הנתיבים בצוואר הבקבוק לפני מחלף קיבוץ גלויות משלושה לשניים, יוצרת את צוואר הבקבוק. כל צוואר בקבוק בסרט הנע משפיע על שלושה ק"מ במורד הזרם. בנוסף מספר הנתיבים יורד מחמש לשלוש כשני ק"מ לפני מחלף קיבוץ גלויות וכך חמשת הק"מ בכניסה לת"א בצרוף התחברות כביש איילון דרום מכוון חולון יוצרים פקקים לאורך כל שעות הבקר.
אם תספיקו לעלות לנתיב המהיר עד 07:00 תהנו מתשלום של 7 ש"ח בין השעות שבע לשמונה יגזלו מכם בין 45-64 ש"ח ובימים מסוימים אפילו את המכסימום בסך 105 ש"ח אני קורא לקבוע תעריף אחיד של מכס' 15 ש"ח לאורך כל שעות היממה. השבוע ביום א' 10/9/17 הנתיב המהיר היה סגור לרכב פרטי למרות המחיר של 105 ש"ח. אבל לאף אחד בהנהלת משרד התחבורה לא אכפת, הם הרי אינם מייצרים כלום. גם אם נתפטר משר התחבורה וכל חבורת הפקידים שעובדים בסביבתו מצב התחבורה בישראל לא יורע, נהפוך הוא.

9/09/2017

פרקי אבות

  השבוע הגבתי כאן לאחת הכותבות והיא אתגרה אותי עם הכותר פרקי אבות. לכן שבתי למקורות בכדי להבין כיצד אברם (אברהם) הפך מבן של סוחר תרפים למיליארדר. נו טוב, תאמרו אלוהים היה עימו ודאג למלא את כיסיו בזהב. אך אם נניח לסיפורי הניסים. לדעתי אברהם היה ביריון לא קטן, שעמד בראש כנופיית פשע מאורגן, שעסק בשוד, סחר עבדים ופרוטקשן. הוא ריכז סביבו כנופיה של ליסטים וכך צבר רכוש רב וכן עשרות עבדים ושפחות. לאחר שצבר הון בחרן (סוריה) הוא נדד דרומה אל ארץ כנען וכך הצטרף לפנתיאון העולמי של אבות האומה. כמובן שבכל העולם העתיק ראשי השבטים והמלכים גזלו לעצמם את מה שאלוהים חילק לכולם.
  פרשת לך לך בראשית פרק י"ב ציטוט ה וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן. ו וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ. ז וַיֵּרָא יְהוָה אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו. ח וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה.

  יצחק בנו של אברהם, היה נסיך שנולד עם כפית כסף בפיו,  בהתבסס על המקרא תרומתו לעם ישראל היתה שולית. לדעתי בערוב ימיו איבד את כל הרכוש שנצבר כיוון שמסופר על יעקב שקנה את בכורתו בנזיד עדשים. יעקב הגיע לחרן בחוסר כל ועבד קשה עשרים שנה כרועה צאן אצל לבן חותנו שניצל אותו. נו כמה הון יכול רועה צאן לצבור בעשרים שנה? אפס מאופס, אלא אם הוא גונב את מעבידו ומנהל במחתרת כנופיית פשע מאורגן. וכך יעקב אבינו ברח מלבן עם רכוש רב שצבר שלא ביושר. אך זו היתה השיטה הכלכלית בימי קדם. רק בעלי אגרוף השתלטו, או קיבלו במתנה קרקעות ובני אדם כעבדים או כאריסים. לאיכרים ולבעלי המלאכה היו חיים קשים עד לפני כמאה שנים.

9/05/2017

בין פריז לשיקגו

בשבוע האחרון הספקתי לקרוא שני ספרים מיוחדים במינם והרגשתי צורך לחלוק עמכם במטרה לקרוא את דעתם של אלו שקראו אחד מהם או במקרה את שניהם. אל הספר קלאס (ראז'ואלה בספרדית  Rayuela) מאת חוליו קורטאסר הגעתי באקראי תוך רפרוף על פני מדפי הספרים בספריה.
''
"קלאס" יכול להיקרא לפחות בשני אופנים: אפשרות אחת היא לקוראו לפי הסדר, מפרק 1 ועד פרק 56, כששאר הפרקים (מפרק 57 ועד פרק 155) אינם רלוונטיים בקריאה זו. האפשרות השנייה היא לקרוא את הרומן "באופן פעיל", לפי טבלת ההתמצאות שהוסיף המחבר בתחילת הספר, בדילוגים, כשהפרק הראשון הוא פרק 73; בסוף כל פרק עוברים לבא אחריו לפי הטבלה ולא לפי הסדר הלינארי.
קורטאסר הושפע רבות מהסוריאליזם, וסוגה זו נוכחת מאוד ברומן. הספר רצוף במאות אזכורים של נגני ג'אז, זמרים ויצירות מוזיקליות, סופרים ויצירות ספרותיות, בודהיזם, פילוסופיה, אזכורים מהמיתולוגיה ומהתרבות הקלאסית ועוד. בכך הוא נחשב בעיני מבקרים רבים כלקסיקון התרבותי של המחצית הראשונה של המאה ה-20.
קורטאסר המציא ברומן מילים חדשות והשתמש במשלבים לשוניים מגוונים של ספרות ולשון דיבור. כן שיבץ בטקסט שגיאות כתיב מכוונות, ומשפטים שלמים בשפות אחרות (צרפתית, לטינית, איטלקית, אנגלית, גרמנית ושוודית).
הסופר הרכיב בספר מבנים ספרותיים באופן ייחודי שאינו מקובל כל כך גם כיום. למשל, הוא חיבר פרק הכתוב בשורות לסירוגין ומכיל למעשה שני פרקים יחד, כשעל הקורא להתאמץ ולפענח איך לקוראו ב"קריאה פעילה". פרק אחר בספר כולל טקסט שרובו מורכב ממילים שקורטאסר המציא, ובכל זאת יכולים הקוראים להבין במה הדברים אמורים. מקור
סיפור העלילה הבנאלית המתרחשת ברובה בפריז, של עידן הסוריאליזם הפך לספר חובה בקרב הדור הצעיר של קוראי הספרדית. אולי בזכות האשליה שהקנה להם הסופר על בריחה ממציאות המשטרים הרודנים שניהלו את מדינות אמריקה הלטינית.
   שמו של הספר ניתן ע"ש משחק הקלאס שאותו כל ילדי העולם משחקים ברחובות בו על השחקנים לדלג מריבוע (אדמה), למשולש, למלבן ולחצי עיגול (השמיים) תוך הסתייעות באבן שטוחה המוליכה את השחקנים מנקודה לנקודה. המחבר מנחה את הקוראים לדלג בין הפרקים כפי שמדלגים ימינה ושמאלה כשמשחקים קלאס.
אוקצור אולי בשל התרגום, אולי בשל השינויים שחלו בעולם, קריאת הספר, לא גרמה לי לאורגזמה אפלטונית כפי שכותבים מבקרי הספר. ועל כן איני ממליץ לכם לקרוא אותו. הבאתי את ההקדמה של עורך הסדרה בעברית שממש משתפך ומשבח את הספר ואת סגנונו.


כעת נעבור לספר שקראתי במקביל השטן בעיר הלבנה מאת אריק לארסון.
''
   אל הספר התוודעתי בעקבות צפייה בערוץ ההיסטוריה בתוכנית שסוקרת פשיעות מפורסמות. בתוכנית סופר על רוצח סדרתי בשם הולמס (שניכס לו את השם ע"ש גיבורו של קונאן דויל שרלוק הולמס) שהיה מכונת מוות אימתנית ובמהלך מספר שנים רצח כ 200 נפשות רובן נשים. נכנסתי לספריה שאלתי את הספר וקראתיו במרתון קריאה. הספר מתאר שתי עלילות ראשיות המתנהלות במקביל. את תאורי מעלליו של הפושע הולמס ובמקביל את הקמת היריד העולמי בשיקגו של שנת 1893היריד נקבע לזכר 400 שנה לגילוי אמריקה ע"י קולומבוס. להזכירכם בני האדם אוהבים להסתובב להתחכך, לראות ולהראות ובאותם ימים הירידים ספקו לחם ושעשועים. גם סגנון התצוגות והמופעים היו זהים בין פריז לשיקגו. לדוגמא המופע של באפאלו ביל שהציג מופע וודביל. 
בשנת 1889 התקיימה התערוכה העולמית בפריז לכבוד מאה שנים לפרוץ המהפכה הצרפתית. תערוכת פריז התפרסמה בעיקר, בזכות מגדל אייפל שהוקם לכבודה.
''

בספר מסופר על קצה המזלג על התככים והפוליטיקות שהתנהלו בארה"ב לגבי מיקום התערוכה העולמית של שנת 1893 ולבסוף נבחרה העיר שיקגו. תאור תכנון והקמת הפרוייקט הגרנדיוזי תוך אילוצי תקציב וזמן הינם אולי בצפר מצוין למתכננים לכן אני ממליץ לקרוא ולהבין שבעצם אין חדש תחת השמש. תמיד ימצאו אלו שרק יחבלו בכל פרוייקט ויערימו קשיים.
מקריאת הספר ניתן ללמוד על עוצמתה של האומה האמריקאית שמסוגלת לבצע ולהוציא לפועל כל חלום. אדריכל הנוף של התערוכה (מעצב ומבצע הסנטרל פארק בניו יורק) קבל ששנתיים וחצי אינם מספיקים בכדי להפוך את אדמת הביצות מסביב לאגם לפארק, כמובן שהפרוייקט הושלם לשביעות רצונו של אדריכל הנוף. מנהל הפרוייקט דניאל ברנהם ושותפו הארכיטקט ג'ון רוט תכננו, עיצבו, הניעו ופקחו על עשרות קבלנים ואלפי עובדים ופתחו את התערוכה העולמית של שנת 1893 בזמן על אף הקשיים. דניאל ברנהם שיחק לו מזלו בדמות מהנדס גאון שהפך את חזונו להקים גלגל ענק שיאפיל על מגדל האייפל ויהווה את האטרקציה של התערוכה.
''

''

הגלגל תוכנן במטרה להתחרות במגדל אייפל שהוקם עבור התערוכה העולמית של פריז (1889).[1] הגלגל, ששקל כ-2,000 טונות, היה המתקן הגדול בתערוכה והונע על ידי שני מנועי קיטור, שהספק כל אחד 1,000 כוחות סוס. בגלגל היו 36 תאי נוסעים שכל אחד מהם היה בגודל אוטובוס שבכל אחד יכלו לנסוע 60 נוסעים (20 יישובים ו-40 עומדים), ובסה"כ 2,160 נוסעים. הגלגל היה מבנה הפלדה הגדול ביותר שניצוק באותה עת, ובשל גובהו - 26 קומות - היה אחד המבנים הגבוהים בעולם (אולם רבע מגובה מגדל אייפל).
הגלגל השלים סיבוב ב-20 דקות, ועלות הנסיעה בגלגל הייתה חצי דולר אמריקאי.
לאחר סיום היריד הועבר הגלגל ליריד נוסף, בשנת 1904 הועבר ליריד שנערך בסנט לואיס ולבסוף הושמד על ידי פיצוץ באותה שנה. מקור

שיקגו כונתה העיר השחורה בעיקר בשל הסירחון והזוהמה שהיו חלק מתעשיית הבשר שהוקמה בה והיוו חלק מהפולקלור של סוף המאה ה 19. אזור התערוכה העולמית כונה העיר הלבנה בשל הניקיון והמודרניזציה ששררו בו.

מענין לענין באותו ענין, אני ממליץ לקרוא את "הג'ונגל" מאת אפטון סינקלר בספר זה סינקלר מציג את תנאי העבודה והמחיה הקשים של העובדים במפעלי הבשר בשיקגו (העיר השחורה). 


הג'ונגל הוא סיפור טראגי על מהגרים הנטחנים בתעשייה האמריקנית חסרת המעצורים על החלום האמריקני שנהפך לסיוט קפקאי. בסצינות מזעזעות, מן הקשות ביותר בספרות המודרנית, מתאר אפטון סינקלר בריאליזם חסר רחמים את החיים בבית חרושת בשיקגו בשנים הראשונות של המאה העשרים : האימה של בתי המטבחיים תנאי העבודה הברבריים, העוני המנוול, המחלות, הייאוש. כל אלה מתגלים לקורא באמצעות עיניו של יורגיס רודוקוס מהגר ליטאי צעיר שבא לעולם החדש לבנות בית לעצמו, לארוסתו ולמשפחתה.

בשנת 1906 לא הסכים שום מו"ל להוציא לאור את הג'ונגל ואפטון סינקלר הוציאו לאור על חשבונו. עם הופעתו עורר הספר סערה ציבורית שאילצה את ממשלת ארצות-הברית לפתוח בחקירה ובעקבותיה לחוקק חוקים מתקדמים בכל הנוגע לתעשיית המזון. ספר זה גם ביסס את מעמדו של סינקלר כלוחם ללא חת לזכויותיו של האדם העובד. מקור
*ממליץ לקרוא את כל ספריו של אפטון סינקלר.

9/03/2017

רחמנים בני רחמנים

  כל עם ישראל מודע למצוקת הנכים שמבקשים הגדלת קצבת הנכות. בחצי השנה האחרונה הנכים חוסמים כבישים וזועקים על הקצבה המבישה בסך 2343 ש"ח, ועדת זליכה המליצה להגדיל את הקצבה ל 4000 ש"ח. רה"מ הרע, כמנהגו אינו אוהב לבזבז כסף ועל כן הקים ועדה נוספת שאף היא המליצה להעלות את הקצבה ל 4000 ש"ח. אבל רק לנכים קשים!!! וליתר הנכים ל3200 ש"ח. מזה ארבעה חודשים, שר המטמון אדון חלפון מפרסם את עצמו בראש חוצות כמי שמחלק דירות במתנה, אך לחלק את קצבת הנכות הוא אינו מסוגל, בעצם מדוע לא? הרי זה תוקצב בתקציב הדושנתי. גם ח"כ אילן גילאון(נכה קל, מעניין האם זוכה לקצבת נכות מב"ל) ממר"צ מנסה לבחוש ע"י העברת הצעת חוק שקצבת הנכים תהיה בגובה שכר המינימום. אך אחד מאנשי חלפון ח"כ אלי אלאלוף (ראש ועדת הרווחה) קיבל כנראה רמז מחלפון (שקיבל רמז מבובו) לתקוע את הצעת החוק. הבוז לכם מפלגת כולנו ואדון חלפון.
כמובן שגם ח"כ ביטן (המדושן) תרם את חלקו והבטיח שממחר יוגדלו הקצבאות, נו להבטיח לא עולה כסף, אבל הנכים בינתיים, קיבלו א פייג. קישור
''

  אני כועס על רה"מ, שרי ממשלת ישראל, חה"כ שהפכו את ליבם לאבן. מדינת ישראל חייבת לעזור לשכבות החלשות ע"ח השכבות החזקות. כמובן שאין מספיק כסף בכדי להגדיל את הקצבות, ראשית כי מבזבזים אצלנו כספים על ימין ועל שמאל ושנית כי ישנם אצלנו קבוצות לחץ שחוטפות נתחים מהעוגה הלאומית.
  בשירות הממשלתי והמוניציפלי עובדים כמיליון עובדים מרביתם בשכר הממוצע במשק, אחוז האבטלה הסמויה (עובדים מיותרים) הינו מעל 50%. במקום לשלם קצבאות נכות מוטב כי המדינה תחייב כל רשות ממשלתית להעסיק 5% נכים תמורת שכר ממוצע במשק כך תיפתר בעיית הגירעון בביטוח הלאומי שיפסיק לשלם לנכים גימלאות נכות.
ניתן להעסיק את הנכים בעבודות יזומות מהבית. לדוגמא הנכים שיודעים להתנסח יקבלו שכר עבור הטוקבקים ברשתות החברתיות ויעניקו שירותי דוברות לחברות הציבוריות.

עפ"י הנתונים כ 250 אלף ישראלים מקבלים קצבת נכות, האם מישהו באמת מאמין לנתונים הללו? אני לא!!
אוכלוסיית הנכים מתחלקת לחמש:
1. נכי צה"ל - אלו מקבלים גימלאות נכות בהתאם למצבם ממשרד הביטחון ואין כל סיבה שיקבלו גימלה נוספת מהביטוח הלאומי!!! בקבוצת הנכים הזו אין נכים רעבים ללחם.
2. נכי תאונות עבודה ודרכים - אלו מקבלים גימלאות נכות בגובה 75% משכרם המבוטח, גם נכים אלו אינם זכאים לגימלה נוספת מהביטוח הלאומי.
3. נכים מלידה - קבוצה זו של נכים, בד"כ בדרגת נכות של 100%חייבת לקבל גימלת קיום הוגנת, בגובה השכר הממוצע במשק.
4. נכים כתוצאה ממחלה - קבוצה זו של נכים חייבת לקבל את גימלת הנכות עקב אובדן כושר עבודה מחברות הביטוח. את ביטוח המחלות של כלל אוכלוסיית המדינה חובה לבטח בחברות לביטוח משנה בחו"ל ועלותו תכלל במס הבריאות.
5. נכים מדומים - מאז ומעולם הישראלים ידועים כתחמנים, שמחפשים איך לסדר את המדינה ולהתעלק עליה. להערכתי כ 20% ממקבלי גימלת הנכות הצליחו באמצעים לא כשרים לקבל גימלה, חרף מאמצי הב"ל לעלות על הנוכלים.

8/24/2017

נימוסים זה ענין של גיאוגרפיה

  נימוסים והליכות מסביב לעולם כפי שראיתי וחוויתי. מרבית הגברים נוהגים לשתות בירה והרבה. אחרי שתיית ליטר בירה, מערכת העיכול שלנו מייצרת קומפרסיה ובד"כ השתיין משחרר שורת גיהוקים (גרעפסים). ניחא לשמוע מסביבכם גיהוקים בפאב אפלולי, זהו חלק מהסצינה של הבליינים. אך אישית נתקלתי בתופעה של גיהוקים במקומות העבודה באנגליה ובדרא"פ, עבדתי גם בארה"ב בניו יורק אך מעניין באמריקה לא מגהקים במשרדים. כבר ביום העבודה הראשון שלי במשרד ביוהנסבורג, שמעתי מסביבי גיהוקים בתדרים שונים. מימיני ומשמאלי העובדים שחררו לחצים, בה, בההה, בההההההההההההה אני מסתובב ימינה ושמאלה מביט בכוון המשוער ממנו הגיעו הגרעפסים והמגהקים הנחמדים, ממשיכים לעבוד כאילו כלום. העובדים לבושים טיפ טופ, כולם מעונבים, מסריחים מאפטר שייב שמנסה לחפות על ריח גופם שמפיץ מולקולות של כוהל עצים. נכנסתי להלם בשבוע הראשון, אח"כ כבר התרגלתי.
  כמובן שאפח'ד מהעובדים לא הזמין אותי בסיום יום העבודה להצטרף אליהם לפאב. בערב שוחחתי עם ידידי מוטי שהגיע לעבוד בדרא"פ במשרדי דה בירס שנה לפני והוא סיפר לי כי אצלו במשרד העובדים גם מגהקים וגם "תוקעים" נודים. העובדים באנגליה ובדרא"פ נהגו אז לשתות מדי ערב מינ' שישית פחיות. ובהזדמנויות חגיגיות הם היו עורכים תחרויות שתייה שבמהלכן הם היו מגירים לתוכם תריסר פחיות והצ'מפיונים שלוש שישיות ואפילו שני תריסרים.
   נזכרתי בגשש הבידואי שהסעתיו לכפרו בגליל והוא הזמין אותי (באישית לוחצת) להשתתף בחאפלה. הוא הזהיר אותי שאני חייב לכבד את הנוכחים בתום הארוחה בגיהוק, במהלך הארוחה לא היתה סודה, קולה ולא כל שכן בירה. אבל עשיתי להם את הכבוד אולי בגלל קופסאות הלוף והתירס המתוק שהסתובבו אצלי במערכת. אצל הבידואים בגליל אכלו אז באצבעות הידים אך את הצלחות האישיות הם העמיסו עם מצקות ומלקחיים מעץ.

השמעת קולות יניקה בזמן גמיעת מרקים ונודלס נחשבת לגסות במערב בעוד שבמזרח ההתנהגות הטבעית נחשבת כמחמאה לטבח או לבעלת הבית.


בארצות המזרח בהן אוכלים עם אצבעות הידיים, השמרו מלאכול עם יד שמאל שנחשבת לטמאה.
בסין יש להותיר מעט מהמנה ע"מ לכבד את המארחים.

האמריקענרים בפונדקי הדרכים אינם נוהגים בנימוסי שולחן, אני נהנה לראות אותם אוכלים עם מזלג בידם הימנית בעוד שבאצבעות ידם השמאלית הם דוחפים את האפונה/פירה/בשר ומלקקים את האצבעות.

   לסיום הבאתי כאן פאנץ'ליין משולחן הנימוסים הבריטי, "נו אלבואוז און דה טאבל"
''

It’s only around 60 years since                         

* Pasta had not been heard of*                                      
 * Curry was an unknown entity*                                      
                     * Olive oil was kept in the medicine cabinet*                                      
                      *However, there was one thing that we
                             never ever had on our table - ELBOWS                      

 על הוולגריות בסדרות ה TV ובקולנוע 
  האמריקענרים מצוידים מקטנותם בארגז כלים של "נימוסים לבנים" אחד מהם הוא החיוך הרחב והליקוק "האב א נייס דיי"
אך אבי תמיד הציג לי את הפאן השני שלהם הנחת רגליהם על השולחן, במיוחד אם על אותו שולחן מגישים מדי פ'ם דברי מאכלות ומשקאות. בקולנוע האמריקאי תראו את הביריונים (נשים מעולם לא הניחו את רגליהם על השולחן) מניחים באדנות את הרגליים וזהו בעצם מסר לצופים שמחקים את גיבוריהם. 
לאחרונה שמתי לב לסצינה וולגרית (בעיקר בסדרות הטלוויזיה) הקשורה בשולחנות, בעיקר אם מדובר בשולחנות אוכל. הזכר מושיב את הפרגית על השולחן ומתקתק אותה ושוב המסר הזה מועבר לצופים, תנסו גם אתם את האפילוג של הקמא סוטרא בביתכם.  
איך יוסי בנאי שר "מילה גסה - היא פרנסה" כך גם בסרטים האמריקאים (בסרטים האירופאים, כמעט ולא) בכל משפט שני מושחלת אמירה וולגרית (פאק יו, מאדר פאקר, שיט וכיו"ב) השחקנים אמנם חנוטים בחליפות ועניבות אך מנבלים את הפה כמו ערסים שסיימו את עונתם הראשונה בכלא. אולי בכדי למלא עוד חמש דקות בתסריט, אך הצופים מחקים אותם וכך השפה הברוטלית חודרת לכל פינה. אותי זה מעצבן.

8/19/2017

גם כך משחדים

לכל אחד מאיתנו יש מחיר, אפשר לקנות אתכם בשְמִיר (מריחה) או בפָּאַץ' (סטירה). דודי נאג'י סיפר לי בדיחה עירקית עם זקן. הוא הראה לי את כף ידו עם האגודל והאצבע המורה בתצורת אקדח פעם האקדח מופנה כלפי מעלה ופעם קדימה (תתרגלו זאת אח"כ). ולימד אותי את האקסיומה הבאה שידועה לכל ברחבי המזרח התיכון. "אצל הגבוהים זה קצר - לנמוכים יש גדול"
מצאתי ברשת את תמונותיה של מנהיגת גרמניה אנג'לה מרקל שכנראה מכירה גם כן את הבדיחה העירקית.
''
אנג'לה מסבירה לדייוויד קמרון רה"מ האנגלי את שני מצבי ה"אקדח".
''
הבנת את זה ברוך (דייוויד)?
וגם בשיחת נשים שקיימה עם הילארי היא הסבירה לה זאת ברחל בתך הקטנה.
''

להילארי לקח הרבה זמן עד שנפל לה האסימון. היא נזכרה בסכסופון של ביל ופרצה בצחוק פרוע.
''
לו אני יועץ התקשורת של הילארי הייתי גורם לה לספר את הבדיחה העירקית בעימות הטלוויזיוני שלה מול דונאלד טראמפ......על בטוח היתה נבחרת כנשיאת ארה"ב!!!

   ביום שישי אחד לפני שנות דור, סיימנו אימון חורף, בצאלים. הריטואל היה כדלהלן: מזדכים על הציוד באפסנאות ובנשקיה, מזדכים על כלי הרכב שיחת סיכום והיידה הביתה. החלק הקשה ביותר בתהליך השחרור היה להפטר מהרכבים. כמדי שנה קצין הרכב ואנשיו היו מתעללים בנו. כלי הרכב שלנו היו וותיקים בצה"ל ואנו העבדנו אותם קשה מדי. בוחני הרכבים היו רושמים דף תקלות והנהגים יחד עם החיילים והקצינים התרוצצו בכדי להשביע את רצון הבוחנים. תמיד בדקה התשעים הבוחנים "גילו" עוד משהו. "תחליף פה חוליות, הרכב מלוכלך תרחץ שוב פעם, תחליף נורות, תחתום על טופס אובדן ועוד".
   הפעם הזו אני הייתי האחראי על סגירת הזדכות הרכבים. השעה כבר כמעט 12 והחיילים עדיין מתעסקים עם הרכבים. נגשתי לקצין הרכב רס"ר גוץ וניסיתי לסגור עמו את נושא ההחזרה. שום כלום, הגבר כנראה נשאר קצין תורן בשבת והחליט ל"פרפר" אותנו. אז הראיתי לו את ידי בתצורת האקדח בשני המצבים והדגשתי את העובדה שלקצרים חייב להיות ארוך.
  גוצי וכל חבורת מלחכי הפנכה שמסביבו חייכו חיוך רב משמעות וכך סגרתי עם גוצי ששני חיילים מהגדוד, יגיעו ביום ראשון ויסגרו את כל התקלות לשביעות רצונם של בוחני הכלים. מאז מדי שנה כשהיינו נפגשים בבסיס הוא היה מחייך אלי ומראה לי את ידו בתצורת אקדח.
 Bless them All - The Long and Short and the Tall
הארוך השמן והגוץ - להקת גייסות השריון

בדיחה עירקית: "למה לכורדים יש מצח גבוה ושטוח הא?"
שואלים כורדי: "למה לעירקים יש "זנב" ארוך?"
כורדי:"אנא עארף?!"
מסבירים לו בגלל שהעירקים, יושבים כל היום ומפצחים גרעינים ומסלקים את הקליפות שצונחות להם על 'החנות'.
הכורדי חובט בכף ידו על המצח ואומר:"אוף איך לא חשבתי על זה!"

בדיחה פולנית
הסטנדאפיסט דז'יגאן הופיע ערב אחת בפני הקהל כשמטרוניתה שישבה בשורה הראשונה העירה לו ביידיש.
"'החנות' שלך פתוחה."
דז'יגאן:"גבירתי יש לך טעות, זו אינה 'חנות' זוהי מעדניה" 

בסרטון דלהלן הסטנדאפיסט היידי שמעון דז'יגאן, משחק בדמויות שונות ומארח חברים - תרגום לעברית.