2/10/2018

אנתולוגיה לתוכניות ניקוי ראש

   ניקוי ראש הייתה תוכנית הטלוויזיה הסאטירית השנייה בטלוויזיה הישראלית (אחרי "לא הכל עובר"). היא שודרה בין השנים 1974-1976 בערוץ הראשון שהיה אז הערוץ הישראלי היחיד ולכן הייתה לה השפעה רבה על הפוליטיקה והשיח הציבורי בישראל באותה עת.

   התוכנית עסקה ברובה בבקורת על הפוליטיקה הישראלית והמזרח-תיכונית, על התעלמותו של הממסד מבעיות חברתיות ועל הניסיונות להפעלת צנזורה על התוכנית עצמה. היוצרים הואשמו בנטייה לצד השמאלי של המפה הפוליטית ובניסיון להפיל את השלטון. בין המתלוננים על הסדרה היו יצחק רבין ומשה דיין וכן אנשי ימין כמו חיים לנדאו. יחד עם זאת כללה התוכנית גם קטעים קליליים יותר שכללו פרודיות, מתיחות של מצלמה נסתרת וכן קטעים מתוכניות מחו"ל (כמו הקרקס המעופף של מונטי פייתון), בעיקר של אנימציה או ללא דיאלוגים.

   בעונה השנייה גברה הבקורת הציבורית על התוכנית ועלתה תביעה גוברת (בעיקר בעיתונות ובכנסת) להוריד את התוכנית או לפחות 'לאזן' אותה עם כותבים ימניים יותר. למרות זאת, רק פעמיים בוטל שידור התוכנית (לאחר שכבר צולמה) ולא מסיבות פוליטיות: בדצמבר 1975 נפסלה התוכנית שתוכננה לשידור עקב צו של בג"ץ שהוצא לבקשת האחים אלברט ואלי סיבוני (שהתנהל נגדם משפט פלילי באותה עת) בשל מערכון עליהם שנועד לשידור באותה תוכנית ובינואר 1976 שוב נפסלה התוכנית, עקב החלטת מנכ"ל רשות השידור יצחק לבני לא לשדר מערכון דומה לזה שנפסל חודש קודם לכן. מקור
המלצה לאלו מכם שזמנם יקר תתחיל לצפות בסרטון מס' 10 באטליז של טוביה. נקווה רק, שהפעם האימרה "רבותי ההיסטוריה חוזרת" תאכזב אותנו.
1. ניקוי ראש - הידוק החגורה
2. ניקוי ראש - מנהיג חזק
3. ניקוי ראש - קרא לי ואדוז
4. ניקוי ראש - רבין במספרה
5. ניקוי ראש - הסנדק
6. ניקוי ראש - רבין במסיבת עיתונאים
7. ניקוי ראש - פרוטקשן 1
8. ניקוי ראש פרוטקשן 2

9. ניקוי ראש - הכל נשאר במשפחה
10. ניקוי ראש - באיטליז של טוביה
11. ניקוי ראש - דו"ח נדל

אין תגובות: