6/15/2012

הו ברצלונה ברצלונה

  אחד הקוראים הותיקים שלי בילה בברצלונה בשבוע שעבר ושלח לי את התמונות הנפלאות מהברים של ברצלונה. המסר שלו:"בברצלונה אין לכם סיכוי ליפול בנושא האוכל". הכנסו לברים, כמעט בכולם מגישים טאפאס, תהנו ממנות נדיבות וזולות רובן אינן מוכרות לישראלים. הקטלונים הינם מסבירי פנים ויעזרו לכם להנות מהאוכל. כמובן שלברצלונה מגיעים התיירים בכדי להנות מהמונומנטים של גאודי, מהכדורגל, אך בעיקר בכדי להנות מהשיטוט לאורך הרמבלס. 
  בשבילי ברצלונה היא בירת הפולפו (תמנון), אל תחליפו אותו עם הקאלמרי (דיונון), בשרו של הפולפו רך יותר משל הקאלמרי ובהכנה נכונה טעמו דומה לטעמם של סרטני הנחלים. לראשונה טעמתי את מנות הפולפו בברצלונה בזכות ידידי רפא, שלמדני שעור במעדני הפולפו. המנה הטובה ביותר הינה נתחי פולפו במרינד. תתיעצו עם המלצר ותטעמו לפחות שני סוגי מנות פולפו בכדי שתכירו את ההבדלים. גם כאן כמו בכל ערי הקיט שלחופי אגן הים התיכון תקבלו מנות קאלמרי בנוסח מטוגן, טבול בבלילה בצורת טבעות בצל. אך המלצתי לכם, בברצלונה תזמינו פולפו, גמבאס (מין שרימפ ענק), צדפות ופאייה. ממליץ שלא להזמין פאייה שחורה (צבעה השחור מתקבל מהדיו שבשק הדיו של הדיונונים).
  קראתי את כל האזהרות למטיילים שיפחידו אתכם מפני מלכודות תיירים בברצלונה, מנסיון אישי אין מלכודות בברים. כנסו לכל טאפאס בר תזמינו מה שבא לכם, מבטיחכם שתקבלו מנות משובחות מחומרים טריים ואיכותיים במחירים זולים. בואו תזילו מעט ריר כמוני כשתרפרפו בין הצילומים.
הוילה של גאודי
                                  
בנין המכס בנמל ברצלונה ההסטורי.
שוק בוקריה - ברצלונה
            
                          
ככה סתם נזכרתי בזמר והפייטן ג'ו עמר שכתב את השיר הו ברצלונה ברצלונה.

תואם גאודי מחוט תיל
                            

 את סיבוב הבקר שלנו נתחיל עם המשקאות. בברצלונה אתם חייבים לשתות ספל קקאו סמיך וסנגרייה. הם מכינים אותה בנוסח שונה מאשר אנו רגילים לו. היין משובח והפירות מיוחדים ואיכותים, כך סיפר לי פעם פדרו הברמן. בדרך כלל תקבלו קנקן (קרף) סנגרייה, אך אני ממליץ תזמינו בכוסות.
                      מגלה לי פדרו, הסוד בסנגרייה שלי, הוא בהוספת טיפונת קוניאק משובח.
לגמנו את הסנגריה וקבלנו מנת בייבי שרימפס
מנת בייבי שרימפס ברוטב שום ופלפלים חריפים אש.
                          
פילטים אנשובי עשויים בשמן זית.
                                   
מנת אספרגוס, רק כאן הבנתי מדוע האספרגוס נחשב למעדן. נחוצה מומחיות להכנתו, אך ישנה חשיבות לטיבם של חומרי הגלם.
קאלמרי (קאלמריטוס) דומה למנות המוגשות אצלנו.
 לא, לא כל הקערה בשבילכם. בוחרים את הגמבאס טרי, טרי הגיע הבקר מהנמל.
לחם עגבניות, מוגש עם כל דבר. אך תזמינו מנת גבינת פרמזן זהו מעדן.
מנת חמון סראנו
מנת חמון סראנו (דומה לפרושוטו האיטלקי) מנת חמון שמתמוססת על הלשון, מעדן. את פרוסות החמון jamón פורסים לנגד עיניכם ומגישים אותו בצורה אסטטית ביותר, בכל בר תצליחו לקבל את המיטב של נקניקי ספרד. מומלץ.
ברחבי ספרד תמצאו אינסוף מוזיאונים לחמון, שהינם בעצם חנויות לממכר חמון ונקניקים. תוכלו להתרשם מעשרות סוגי שוקי חנזיר (חזיר) נקניקים ונקניקיות.
מוזיאון החמון
 בקרנו באחד ה"מוזיאונים" חמון סרנו, זוהי שיטת עבוד יחודית של המלחת הבשר וקרורו בבתי קרור טבעיים בהרי ספרד. החמון דומה לפרושוטו האיטלקי, אך בניגוד לפרושוטו הצמיגי, החמון נימוח בפה, מעדן. סוגי החמון הטובים ביותר הינם אלו מאיי טנריף, תשאלו ותתנסו.

בארוחת הבקר אחת המנות היחודיות למטבח הספרדי הינן מנות הצ'ורוס, עליהם אני ממליץ ביותר. זהו מאכל תאווה ספרדי שנהוג לאוכלו כמנה עיקרית בארוחת הבקר. אך אנו נאכל אותו כקינוח מתוק. את הצ'ורוס החמים (אל תגעו בקרים) טובלים במטבל שוקולד או סירופ אחר ומקנחים עם ספל שוקולד סמיך. אך גם עם ספל אספרסו כפול תהנו מהצ'ורוס. אך אם אין ארוחת בקר במלון תכנסו לאחד מבתי הקפה הסמוכים שיגישו לכם דיל מעולה, צ'ורוס עם ספל שוקולד. תקנו לכם למזכרת שקית אבקת שוקולד, תוצרת וואלור. אם תקפידו על ההוראות, תשתמשו בחלב 3.6% תוכלו להנות בביתכם מספל שוקולד מצוין.
                            פנצ'ו הסכים לתת לי את המתכון לצ'ורוס של קטלוניה.
צ'ורוס וספל שוקולדה סמיך
 קחו לכם שניים ואח"כ תסחבו עוד שניים תאכלו חם, יאמי יאם.
סיימנו את ארוחת הבקר הנפלאה, טעמם של הצ'ורוס ילוו אתכם כל הבקר על הלשון. נכנסים לרובע הגותי, מאתיים מטר מהמלון. במאמר מוסגר, קחו ממני עצה בחינם. אם אתם מגיעים לברצלונה לגיחה קצרה של שלוש לילות, אל תתפתו למבצעים שימקמו אתכם במלון בקצה העולם. תזכרו את הכלל "פור מי דה בסט, אנד פורגט דה רסט". תתגוררו במלון בתוך העיר, אז הדיל יעלה לכם עוד 300 יורו.
אוקיי כאן ברובע הגותי תנקטו זהירות, אמנם המשטרה נקתה והעיפה את כנופיות הכייסים, בעיקר צועניות. אך עדיין תפקחו עיניים לעולם אל תכנסו למצב של דוחק בתוך קהל. אם אתם בקבוצה מאורגנת המתקהלת מסביב למדריך, תביטו סביבכם.
  בביקורי האחרון בברצלונה לפני כעשר שנים, העיר שרצה כייסים, טיילנו שלוש משפחות ישראליות ולפתע סגרו עלינו כתריסר צועניות ובנותיהן. מזכיר לכם את אוליבר טוויסט ופייגין הזקן (כמעט כתבתי פייגלין). הצוענית מתחננות לנדבות אך הן גם מסוגלות ל"קלף" אותכם בשניות. במקרה כזה תתחילו לצעוק או לשרוק והן תסתלקנה לעבר הקורבן הבא. נגשתי לז'נדארם ספרדי שעמד בפינה והראיתי לו על הכנופיה שהתלבשה על הקורבן הבא, אך הוא כמו שוטר עברי גחך, "אתה רוצה להתלונן תבוא עמי לתחנת המשטרה בפינה". יש לגנבים כמה תרגילים שהם מפעילים על תיירים תמימים. הם נגשים ומראים לכם שרשרת זהב וטוענים כביכול שזה שייך לכם. אתם דוחים אותם או בודקים את עצמכם ולרגע זה הם ממתינים, הם גונבים מכם מה שניתן. תרגיל נוסף הוא "תרגיל בשלוש ידיים" הצועניה מחזיקה תינוקת בזרועותיה ומניקה אותה, היא נגשת אליכם לבקש נדבה וידה השלישית מחטטת לכם בתיקים או בכיסים. כמובן שישנם התרגילים של החלפת כספים או כרטיסים למופעים, זהירות מונעת צרות.
   מטיילים, מצלמים ומה לעשות הגיעה שעת הצהריים. אני ממליץ כעת לנסות עוד מעדן ספרדי טורטייה דה פאטאטס שבתרגום חופשי משמעותו עוגת תפו"א. אך בברצלונה נתקלתי בכמה מסעדות וברים שקראו למנה "הפאטאטס של האמא" זוהי חביתת בריאות המורכבת מצ'יפסים מעולים ונתחי נקניק ספרדי. תוכלו לבקש שיכינו לכם, בלי נקניק, כפי שאני נוהג להזמין. מנת הפאטאטס תעזור לכם לתפוס סייסטה בשעות הצהריים, אחר הצהריים תלכו לכנסייה הבלתי גמורה של גאודי, ממליץ לבקר בה בשעות החשכה, התאורה הופכת את המציאות לאגדה.
טורטייה דה פאטאטס
הנה הבאתי גם סרטון מעולה בספרדית שילמד אתכם להכין את המנה.
הסתובבתם התעייפתם, כעת הגיע הזמן להכנס לאחד הברים ולהנות ממנות חדשות שטרם בדקתם.
בר זה הוא אחד החמודים שפגשנו כמובן שישנם עוד כ300 מקומות מעולים ובכולם תזכו למנות איכותיות ומחירים עממים. בר זה משמש כמקום מפגש של צעירי ברצלונה וכאן גם פגשנו את פדרו הברמן. תשתו סנגרייה על הבר ותנשנשו גמבאס או צלחת נקניקים. למתקדמים מומלץ להנות ממעדני המקום.
כאן ממלאים את הצלחת ממבחר הטאפאס שעל הבר ומשלמים בהתאם לכמות המנות.




מתלבטים מה לבחור, תתיעצו עם החבר'ה המקומים.
תקחו לכם חטיף גמבאס, עדיף להמתין למנה השפודים שיוצאת חם מהמחבת.....תבחרו לכם עוד מהמנות המגוונות, תאמינו לי תמיד ישנה הפעם הראשונה. מרבית החטיפים והמנות הקצרות מחירם 1.8 יורו כתשעה ש"ח, אממה היאמי יאמי שווה מאה ש"ח. אתם בברצלונה אף אחד לא מביט עליכם אתם בווקאנט אז תנגסו, תהנו ותספרו לי.

זה הזמן לעשות הכרה עם הפאייה, כידוע הפאייה הינה תבשיל אורז ששוחים בו נתחי עוף ופרות ים בעיקר בייבי שרימפס ומעט קאלמריטוס. אל תתביישו, תשאלו מה מכילה הפאייה. אל תתפתו לתמונות תסתכלו במנות של הסועדים מסביבכם ותתיעצו עמם. הפאייה הקלאסית תכיל גם מחיונס Mejillones (מולים) וצדפות Ostras , אל תתפתו לפאייות בצבע שחור, הן מכילות דיו של הדיונון. הספרדים משום מה מאמינים בחומר השחור. 

                             פאייה אישית, אך זו מנה לזוג ואפילו שלישיה.
פאייה מסורתית נוסח קטלוניה.
                            
מנת פולפו בסגנון קטלוניה.
גאמבאס טמפורה.
                                            
קרוקטים עשויים מדג קוד, זהו הפאלפל של הקטלונים.
                           
כיכר פרמזן



כיכר פרמזן תוגש לשולחנכם המלצר יחתוך לכם מספר נתחים גסים.
מנת לחם עגבניות עם צלחת גבינת פרמזן, כולה 1.8 יורו. מנה משביעה ומעולה.
סלט מוצרלה, עליי רוקט, מלון, עגבניות שרי ורוטב בלסמי, מנה חלומית.
מיקס פירות ים
במרתף היין
סיור במרתף היינות, אם תתנהגו יפה עם המלצר חבייר Javier  הוא יעשה לכם סיור במרתף היינות ויציג לכם את המיטב שביינות ספרד.
 לסיום הבאתי לכם סרטון המדגים הכנת צ'ורוס, כולל מתכון בוואריאנט של פיסטוקים.






אין תגובות: